כל מה שרציתם לדעת על שמנים אתריים

אז מהי ארומתרפיה, כיצד משתמשים בשמנים אתריים ואיך זה עובד.
    
ארומתרפיה היא בעצם שילוב של שתי מילים:
   
ארומה – ריח.
תרפיה – טיפול.
  
אם נחבר את המילים יחד נקבל טיפול באמצעות ריח.
   
כולנו כבר יודעים היום שהשימוש בארומתרפיה אינו מתבצע באמצעות הרחה של השמנים בלבד ושישנן שיטות יישום נוספות של שמנים אתריים ועליהן נרחיב בהמשך.
etheria creation of nature - שמנים אתריים

מהם שמנים אתריים

שמנים אתריים מופקים מכל חלקי הצמח  - מהפרחים, השורשים, הענפים, הגזעים והזרעים.
השמנים האתריים נשמרים בבלוטות מיוחדות הנמצאות בצמחים וקרויות "שערויות בלוטיות" הם משמשים את הצמח להגנה מפני מזיקים, פיטריות וחיידקים, לזיהוי חרקים מאביקים לצורכי רבייה, למניעת מחלות ולהתאמה לתנאי אקלים.
בכל שמן אתרי, נמצא רכיבים פעילים שונים המקנים לשמן את אופיו ופעילותו למשל טרפנים, ססקוי - טרפנים, אלדהידים, פנולים ועוד.
שמנים אתריים - אתריא בריאה מהטבע

שמנים אתריים - מסע בזמן

שימוש בארומתרפיה היה נהוג עוד בימי קדם בתרבויות רבות כמו במצרים, יוון ורומא העתיקות, אירופה, סין ועוד.
בתרבויות אלו השתמשו בשמנים אתריים לבישום, טיהור, טקסים דתיים, לצורכי טיפול, ריפוי ועוד.
הארומתרפיסט הראשון היה הכימאי הצרפתי מוריס גטפוס (1881-1950) שנכווה בעת עבודתו במעבדת השמנים שלו ומכיוון שלא היה איך לסייע לו במיידית, הכניס את ידו לכלי שהכיל שמן לבנדר וזה בעצם מה שהציל את ידו מסימני הכוויות והתנפחויות.
מאז התפתחה הארומתרפיה וכמעט בכל בית נוכל למצוא לפחות את אחד מהשמנים האתריים הנפוצים כמו שמן לבנדר, שמן עץ התה, שמן רוזמרין, שמן אקליפטוס ועוד.

שמנים אתריים - אתריא בריאה מהטבע מבית שלי חרמון

אז איך משתמשים בשמנים אתריים

קיימות מספר דרכים לשימוש בשמנים אתריים
   
הדפה – בהדפה אנחנו בעצם עובדים עם חוש הריח, החוש הקדום ביותר שלנו. באף, מצויים קולטני ריח. כשאנחנו מריחים שמנים אתרים, מולקולות הריח נקלטות ברצפטורים ומשדרות למח מסר מסויים. המסר הזה יגרום לגוף להגיב בהתאם.
לצורכי שימוש בשמן אתרי באמצעות הדפה ניתן לקרב את בקבוקון השמן לאף ולהריח וניתן גם לעשות שימוש במבער שמנים או מכשיר אדים.
שמנים אתריים - אתריא בריאה מהטבע מבית מרכז פעימות 
עיסוי של העור -  למעט כמה יוצאי דופן, לא ניתן ככלל לעשות שימוש בשמנים אתריים ישירות על גבי העור.
לכן, יש למהול אותם בשמן נשא. כל שמן נשא יכול להתאים למשימה – שמן שקדים, שמן זית, שמן זרעי ענבים ועוד. הריכוזים של השמנים האתריים משתנים בהתאם לסוג השמן ולצורך, למשל, המהילה לילדים שונה מהמהילה למבוגרים.
בעיסוי של העור ייקח לשמן 20 דקות לערך עד שהוא יגיע למחזור הדם ומשם יגיע למח לאחר שהוא יעבור את ה – BBB (Blood Brain Beerier   - מחסום מח דם).
 
אמבט שמנים – דרך מצויינת לעבוד עם שמנים אתריים המשלבת גם הדפה וגם הרגעה של הגוף והנפש – פיזית ונפשית. וזה בדיוק מה שאנחנו צריכות אחרי יום עבודה מתיש.
מספיקות טיפות מועטות, כמו לדוגמא מינון של 5-10 טיפות של שמן אתרי לבנדר או תפוז בתוספת כף מלח גס ואת כבר יכולה להפליג בדמיון למקום אחר ולנוח.
   
אינהלציה – לרוב נעשה כאשר אנחנו רוצות לטפל בבעיות של מערכת הנשימה. במקרה זה ניתן להשתמש או במכשיר אינהלציה או בקערת מים חמימים. נטפטף לקערה עד 5 טיפות מהשמנים הרצויים, נשים מגבת מעל הראש, נתכופף לעבר הקערה ונשאף את האדים פנימה.
מצויין לאף סתום, ליחה תקועה, נזלת, סינוסיטיס, ברונכיטיס ועוד.
   
הפצה בחדרים
   
מכשיר אדים – ניתן לרכוש בכל בית טבע או בית מרקחת. משמש ילדים ומבוגרים כאשר יש הפרעות במערכת הנשימה כמו אסטמה ועוד. למכשיר אדים ניתן להוסיף עד 5 טיפות של שמן אתרי או של סינרגיה/ Blend ייעודית.
   
תרסיס – ניתן להכין או לרכוש תרסיס טבעי המשלב בתוכו שמנים אתריים. זה טבעי, קל, מנקה את החדרים מוירוסים וחיידקים וללא חומרי ריח סינטטיים.
   
מבער שמנים – עוד דרך חביבה ונעימה להפצה של שמנים אתרים. בתחתית המבער נשים נר ובקערית נוסיף מים או מלח גס ונטפטף שמנים אתריים או סינרגיה/ Blend .
מבער שמנים אתריים - אתריא בריאה מהטבע

איך מפיקים שמנים אתריים

שמנים אתריים מופקים בשיטות שונות כמו זיקוק באדי מים , הפקה על ידי לחץ בקור ומיצוי עם שימוש בממיסים אורגניים. השיטה הרווחת ביותר בתעשייה היום היא השימוש בזיקוק בקיטור. בשיטה זו,  מזרימים קיטור מים חמים דרך מכל אשר בו נמצא הצמח ואשר ממנו נרצה להפיק את השמן האתרי. בסוף התהליך השמן מופרד ממי העיבוי שנותרו (הידרוסולים - גם הם משמשים אותנו בארומתרפיה וגם להם יש סגולות רפואיות ) וניתן לאסוף אותו למיכל נפרד מהמים.

מתי לא נשתמש בשמנים אתריים ומתי כדאי להיזהר

חשוב לדעת כמה דברים לפני שאנו עובדות עם שמנים אתריים:
  • אין למרוח שמן אתרי ישירות על העור. יש תמיד לדלל אותו בשמן נשא כמו שמן שקדים למשל.
  • שימו לב שלא להשתמש בקרם או שמן המכיל שמן מינרלי כנשא / בסיס ליישום שמן אתרי, וזאת משום ששמן אתרי הופך את העור לחדיר ואז גם מולקולות שאינן טובות (כמו מולקולות השמן המינרלי) חודרות את העור.
  • יש להיזהר ממגע עם העיניים ולהשתמש על עור נקי בלבד.
  • מושתלי איברים, חולי דיאליזה, חולי סרטן – לא יטופלו בשמנים אתרים
  • נשים בטיפול הורמונאלי לצורכי התעברות – קיימים שמנים אתריים אשר להם השפעה הורמונאלית. נשים אשר עוברות טיפולי פוריות נוטלות לעיתים הורמונים רבים, במקרה זה שימוש בשמנים אתריים עשוי לפגוע בתהליך.
  • הריון וילדים – לא כל השמנים מותרים בשימוש בהריון ובילדים ותינוקות וחשוב לדעת זאת. לכתבה בנושא – הקליקי כאן.
  • חולי אפילפסיה – קיימים שמנים הנחשבים חריפים עבור חולי אפילפסיה כמו רוזמרין, אקליפטוס, למון גראס ועוד ולכן מומלץ שלא לעשות בהם שימוש במקרה זה.
  • במקרה של שמני ההדרים אין להיחשף לשמש לאחר השימוש.

לרכישה עכשיו

הצצה לחנות שלנו